פשיטת רגל היא הליך שנועד לחייבים במידה ונקלעו לחובות בשיעורים גבוהים שאין באפשרותם לפרוע. מתוך ניסיון ענף ורב שנים של משרדנו בהגשת בקשות לפשיטות רגל, גיבשנו מסקנות באשר לכדאיות ההליך ולמי מומלץ לנקוט בו. אך ראשית נסביר בקצרה מהו ההליך וכיצד הוא מתנהל.

תחילת הדרך היא בהגשת בקשה למתן צו כינוס והכרזה על פשיטת רגל. זוהי בקשה ארוכה ומפורטת הדורשת מיומנות וניסיון בתחום. אל הבקשה נלווה תצהיר באשר לנסיבות הסתבכותו של החייב. לבקשה זו יש לצרף כל מסמך שיש בו כדי לשפוך אור על ההסתבכות הכלכלית.

בקשה זו מגיעה למשרדי הכונס הרשמי אשר בודק בשלב מקדמי זה, האם הבקשה מגלה עילה גם אם ראשונית ביות למתן צו הכינוס. במידה ואכן כך הם פני הדברים החייב יקבל, מבית המשפט המחוזי, צו כינוס בתוך פרק זמן קצר.

בצו הכינוס עצמו יקבעו מספר דברים. ראשית יקבע צו התשלומים החודשי שבו על החייב לעמוד. צו זה נקבע מתוך בדיקה ראשונית בלבד ואין בו בכדי ללמד על צו התשלומים העתידי שייקבע בתיק בהמשך.

בנוסף נקבע מועד לדיון בבקשת פשיטת הרגל עצמה, מועד זה נקבע בדרך כלל לתקופה של כשנה עד שנה וחצי מיום מתן הצו.

המטרה היא לאפשר לכונס הרשמי ו/או למנהל המיוחד המתמנה בתיק, לנהל חקירה אודות נכסיו של החייב ונסיבות ההסתבכות. בנוסף יוזמן החייב לחקירה שבה ישאל אודות תצהירו והמסמכים שצורפו אליו.

לאחר מכן יגבשו הכונס הרשמי והמנהל המיוחד את חוות הדעת ויגישו אותן לבית המשפט. לחוות הדעת הללו נודעת משמעות רבה שכן בדר"כ על פיהן יישק דבר. בתי המשפט נוטים לאמץ את מסקנות הכונס הרשמי והמנהלים המיוחדים.

בשלב הבא מתקיים הדיון בבקשה עצמה ובה נקבע האם יוכרז החייב פושט רגל אם לאו. הקריטריון השולט בכיפה הוא תום ליבו של החייב. האם מדובר בחייב שהסתבך בתום לב. מובן כי מדובר בעקרון מופשט ולכן הפסיקה היא זו שיצקה בו תוכן. לאחר הכרזה יכול החייב להגיש בקשת הפטר.
רצוי לציין כי גם במהלך ההליך ולמעשה בכל שלב שבו יכול החייב להציע הצעות הסדר ולסיים את ההליך בפשרה מול נושיו. פשרה אשר תוצאותיה הן כאילו ניתן צו הפטר לחייב.

לאחרונה החל הליך רפורמה בתיקי הפש"ר ובחלקם הגדול מגבש הנאמן תוכנית פרעון שבה עתיד החייב לסיים את ההליך בתוך פרק זמן קצר משמעותית מבעבר.

למי מתאים ההליך?
ההליך מתאים לחייבים שצברו חובות בהיקפים גדולים ואין ביכולתם לפרוע אותם. מטרת ההליך היא לאפשר לחייב לפתוח דף חדש בחייו. הוא אמנם יידרש להימצא בהליך זמן מה, אך לאחריו יוכל להתחיל מהתחלה. כל ההגבלות שהיו מוטלות עליו במשך השנים במסגרת ההוצאה לפועל יבוטלו. הוא יוכל לנהל חשבון בנק, לצאת מן הארץ , לעבוד ולנהוג כאדם מן השורה.
ייעוץ משפטי הגון ומקצועי יכול להוביל לדרכים נוספות לפתרון המשבר, דוגמת הסדרי נושים והגשת בקשות מתאימות במסגרת ההוצאה לפועל.

Uwebsite - אפיון אתרים | unadlan
סגור נגישות